Raahen Sataman ympäristöystävällisyys paranee

Julkaistu 25.5.2018

RAAHEN SATAMAN YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLISYYS PARANEE

Osana laajempaa Bothnia Bulk -hanketta Raahen Satama Oy laajentaa tänä kesänä Syväsataman satama-allasta. Altaasta ruopataan noin 25.000 m3 ja ruoppausmassat läjitetään erilliseen altaaseen. Ruoppausmassoista saadaan myöhemmin rakennettua Lapaluotoon uutta satamakenttää n. 1,5 ha.

Ruoppausurakoitsijana toimii Terramare Oy, joka on aiemmin ruopannut mm. Raahen meriväylän ja satama-altaan 10,0 metrin kulkusyvyyteen ja rakentanut laitureita Lapaluodon satamanosaan.

Laajempi satama-allas mahdollistaa ESL Shipping Oy:n uusien LNG-käyttöisten, ympäristöystävällisempien irtolastialusten turvallisemman operoinnin satama-altaassa. Nämä uudet alukset M.S Viikki ja M.S Haaga aloittavat liikennöinnin Raaheen tänä kesänä.

Raahen satama-altaan laajennusruoppaus on osa EU:n hyväksymää Bothnia Bulk-hanketta, jonka osapuolina ja toteuttajina omilta osiltaan ovat Raahen, Luulajan ja Oxelösundin satamat Ruotsista, SSAB Europe Oy, ESL Shipping Oy ja Raahen Voima Oy. EU on myöntänyt hankkeelle CEF-avustusta. Raahen Satama Oy:n saama avustus kohdistuu laajennusruoppaukseen ja selvityksien laatimiseen.

Ruoppaustyö valmistuu tämän vuoden loppuun mennessä.

Yhteystiedot:

Raahen Satama Oy, tj Kaarlo Heikkinen, puh: 044 4393 930