marras
2020

Bothnia Bulk projekti on vähentänyt merkittävästi merikuljetusten ilmastovaikutuksia Perämerellä

Suomalais-ruotsalaisen projektin osapuolia ovat olleet ESL Shipping, SSAB Europe, Raahen Voima sekä Raahen, Luulajan ja Oxelösundin satamat vuosien 2016–2020 aikana.

Lehdistötiedote 4.11.2020

Bothnia Bulk-projekti on vähentänyt ympärivuotisten merikuljetusten ympäristövaikutuksia Perämerellä. Uusien nesteytetyllä maakaasulla (LNG) toimivien kuivarahtialusten hiilidioksidipäästöt ovat jopa 50 % pienemmät verrattuna perinteisiin aluksiin. Alusten ilmapäästöt (SOX, NOX, and PM) ovat vähentyneet nesteytetyn maakaasun käytön sekä muiden energiatehokkuutta lisäävien ratkaisujen ansiosta. Satamatoimintojen tehostaminen sekä maasähkön käyttö satamassa ollessa vähentävät päästöjä entisestään. LNG-infrastruktuuri mahdollistaa fossiilittoman biokaasun käyttöön polttoaineena tulevaisuudessa.

Suomalais-ruotsalaisen projektin osapuolia ovat olleet ESL Shipping, SSAB Europe, Raahen Voima sekä Raahen, Luulajan ja Oxelösundin satamat. Vuosien 2016–2020 aikana Bothnia Bulk-projektissa on tehostettu satamatoimintoja ja hankittu kaksi LNG-käyttöistä kuivarahtialusta sekä LNG-tankkausauto.

Bothnia Bulk-projekti on edistänyt kestävää merenkulkua lisäämällä vaihtoehtoisten polttoaineiden, nesteytetyn maakaasun ja biokaasun, käyttöä ja kysyntää sekä niiden tankkausinfrastruktuuria Itämeren alueella. Projektin ansiosta Perämerellä toimiva ympärivuotinen kuivarahdin toimitusketju on nyt entistä energiatehokkaampi ja vähäpäästöisempi.

Projekti on yhteisrahoitettu Euroopan Unionin Verkkojen Eurooppa -välineestä, projektinumero 2015-EU-TM-0178-M.

EU_logo_Raahen_Satama_Oy.jpg

Bothnia bulk -video