5
marras
2020

Bothnia Bulk projekti on vähentänyt merkittävästi merikuljetusten ilmastovaikutuksia Perämerellä

Suomalais-ruotsalaisen projektin osapuolia ovat olleet ESL Shipping, SSAB Europe, Raahen Voima sekä Raahen, Luulajan ja Oxelösundin satamat vuosien 2016–2020 aikana.

Lehdistötiedote 4.11.2020

 

Bothnia Bulk-projekti on vähentänyt ympärivuotisten merikuljetusten ympäristövaikutuksia Perämerellä. Uusien nesteytetyllä maakaasulla (LNG) toimivien kuivarahtialusten hiilidioksidipäästöt ovat jopa 50 % pienemmät verrattuna perinteisiin aluksiin. Alusten ilmapäästöt (SOX, NOX, and PM) ovat vähentyneet nesteytetyn maakaasun käytön sekä muiden energiatehokkuutta lisäävien ratkaisujen ansiosta. Satamatoimintojen tehostaminen sekä maasähkön käyttö satamassa ollessa vähentävät päästöjä entisestään. LNG-infrastruktuuri mahdollistaa fossiilittoman biokaasun käyttöön polttoaineena tulevaisuudessa.

Suomalais-ruotsalaisen projektin osapuolia ovat olleet ESL Shipping, SSAB Europe, Raahen Voima sekä Raahen, Luulajan ja Oxelösundin satamat. Vuosien 2016–2020 aikana Bothnia Bulk-projektissa on tehostettu satamatoimintoja ja hankittu kaksi LNG-käyttöistä kuivarahtialusta sekä LNG-tankkausauto.

Bothnia Bulk-projekti on edistänyt kestävää merenkulkua lisäämällä vaihtoehtoisten polttoaineiden, nesteytetyn maakaasun ja biokaasun, käyttöä ja kysyntää sekä niiden tankkausinfrastruktuuria Itämeren alueella. Projektin ansiosta Perämerellä toimiva ympärivuotinen kuivarahdin toimitusketju on nyt entistä energiatehokkaampi ja vähäpäästöisempi.

 

Projekti on yhteisrahoitettu Euroopan Unionin Verkkojen Eurooppa -välineestä, projektinumero 2015-EU-TM-0178-M.

 

Press release 4.11.2020

 

The Bothnia Bulk project has mitigated climate change and air pollution in the year-round supply of raw materials in the Bay of Bothnia. Total COemissions per transport work have reduced by up to 50% compared with conventional vessels in operation. Also, other harmful air emissions (SOX, NOX, and PM) have reduced significantly. This is achieved through two new EU co-funded LNG fuelled vessels with shore power connection and other energy efficiency measures on board. The LNG technology and infrastructure enable the usage of fossil-free biogas as ship fuel which further reduce air emissions. In addition, the project established on-shore power supply and improved efficiency in port operations.

     

The project partners have been ESL Shipping, Port of Raahe, Ports of Luleå and Oxelösund, SSAB Europe and Raahen Voima. During the years 2016-2020, the joint project between Finnish and Swedish partners has modernized the year-round supply of raw material of steelworks to be more sustainable by improving the port infrastructure and efficiency, and by introducing two LNG-fueled bulk carriers, as well as an LNG refuelling truck.

 

The project is a concrete step towards clean shipping and alternative fuels by increasing the demand for LNG and biogas and their bunkering infrastructure in the Baltic Sea. As a result of the project, an energy-efficient, low-emission supply of dry bulk cargo is now in place.

The project has received financial support from the European Union via the CEF Transport programme, Action No: 2015-EU-TM-0178-M.

 

EU_logo_Raahen_Satama_Oy.jpg

Bothnia bulk -video

Jaa tämä sivu: