10
kesä
2025

Bothnia Wind -projekti

Bothnia Wind -projekti 2024-2026

Syvälaituri 3 (Bothnia Wind -projekti 2024-2026)

Syvälaituri 3:n rakentaminen Raahen Elkonniemeen on aloitettu 9.4.2025 ja rakentamisaika kestää syyskuun loppuun 2026. Pääurakoitsijana toimii YIT Infra Oy. Elkonniemeen rakennettava laituri on raskasnostolaituri, jonka pituus on 173 m ja kulkusyväys 12 m. Laituri on Suomen ensimmäinen jack-up laituri. Uusi syvälaituri 3 sekä jo aikaisemmin rakennettu syvätiivistetty kokoonpanokenttä mahdollistavat suurten projekti- ja irtolastien mm. offshore-tuuliturbiinikomponenttien vastaanottamisen ja käsittelyn syväsatamassa.


Projektin aikataulu
Laituriprojekti käynnistyy laiturielementtien valamisella. Valutöitä tehdään Lapaluodossa ja Syväsataman Ro-Ro-rampin vieressä, mistä elementit siirretään aikanaan asennuspaikalle. YIT:n Merikuokka-ruoppaaja aloittaa satama-alueen ruoppaustyöt heti jäätilanteen niin salliessa. Ruoppaustöiden pitäisi valmistua elokuun alkuun mennessä, jonka jälkeen alkaa laiturielementtien asennus ja eroosioperustusten täyttötyöt. Vesirakennustöiden on arvioitu valmistuvan syyskuun 2025 loppuun mennessä.


Työmaa-alue, liikkuminen ja liikennöinti
Projekti keskittyy pääasiassa Elkonniemeen, mutta töitä tehdään alkuvaiheessa myös Lapaluodon satamassa. Liikenne ohjataan Syväsatamaan 8-tieltä Koksaamontien kautta. Lapaluotoon liikennöidään Lapaluodontietä.
Urakoitsijan toimisto- ja sosiaalitilat sijaitsevat Syväsatamassa. Projektin alkuvaiheessa toimisto- ja sosiaalitilat löytyvät myös Lapaluodosta. Kaikkien työmaa-alueella liikkuvien tulee tunnistautua alueelle tullessaan YIT:n toimistolla Valtti-kortilla.
Lapaluodon ja Syväsataman välillä on jonkin verran työmaaliikennettä, mutta sitä pyritään välttämään.


Vesirakentaminen ja sen vaikutukset laivaliikenteeseen
Satama-altaassa liikkuu laiturielementtien asennuksen ja jack-up perustusten täyttöjen ajan ruoppauslautta, proomuja sekä hinaajia. Ruoppauskalusto liikkuu ainoastaan ruoppausalueella. Töitä tehdään joka päivä noin 12 tuntia.
Ruoppausmassat nostetaan maihin ns. huoltolaiturista ja läjitetään Elkonniemen kenttäalueelle.
Urakoitsija (YIT Infra Oy) on velvollinen seuraamaan sataman laivaliikennettä ja heillä on käytössään meri-VHF.
Elkonniemen ja Syvälaituri 1:n välille asennetaan kuplaverhojärjestelmä, jolla estetään ruoppauksen aiheuttaman samentuman leviäminen laajemmalle alueelle. Kuplaverho ei häiritse satamaliikennettä.
Laivaliikenteen yhteensovittamiseksi pidetään viikoittain liikennepalaveri sataman käyttäjien kesken. Palaverissa käydään läpi projektin tärkeimmät työt seuraavien päivien aikana, sekä sataman liikenne. Tällä tavalla varmistamme häiriöttömän liikenteen koko sataman alueella.

Yhteydenotot syvälaituriprojektiin liittyen:
Toimitusjohtaja Seppo Vehkaoja, p. 044 972 9432

Jaa tämä sivu: