heinä

Ainutlaatuinen nelimastoparkki Kruzenshtern avoinna yleisölle Raahessa

Komea venäläinen purjelaiva Kruzenshtern saapuu Raaheen Lapaluodon ykköslaituriin torstaina 4.8.2016 iltapäivällä. Alus on avoinna yleisölle perjantaina 5.8. klo 12–18 ja lauantaina 6.8. klo 10–17. Yleisö voi ajaa omalla autolla satamaan, jossa on opastettu ajoreitti ja pysäköinti laivan läheisyyteen.

Kruzenstehrn_300716_mainos_Raahen_Satama_Oy.jpg

Lauantain erikoisuutena on mahdollisuus tulla satamaan lättähatulla, joka ajaa nonstoppina klo 12:00–16:00 Raahen rautatieasemalta Lapaluotoon. Kyyti on maksuton!

Laiva lähtee Lapaluodosta lauantaina n. klo 18 kohti Rostockin satamaa. Lauantaina klo 11:00–12:00 ja klo 13:30–15:00 laivan kapteeni Michael Eremchenko kertoo Kruzenshternin historiasta ja nykyisestä toiminnasta yleisöluennoilla, jotka pidetään Raahen keskustassa Kauppaporvarin Fregattisalissa (os. Kirkkokatu 28, 2. krs). Luennot käännetään suomeksi.

Alus, jonka alkuperäinen nimi oli Padua, on rakennettu ja laskettu vesille Bremerhavenissa Saksassa vuonna 1926. Nykyisin alus purjehtii Venäjän lipun alla ja sen kotisatama on Kaliningrad.

Kruzenhstern on yksi suurimmista purjealuksista, joita vielä purjehtii maailman merillä: pituus on 114,5 m, leveys 14 m ja kulkusyvyys on n. 7 m, uppouma 6400 t ja korkein masto pituudeltaan 56 m. Purjepinta-alaa on 3553 m2. Kruzenshtern toimii Baltian kalastuslaivaston valtiollisen akatemian koululaivana.

Alus on osallistunut useita kertoja Tall Ship Race -kilpailuihin. Raaheen saapuessaan aluksella on mukanaan n. 160 kadettia ja n. 70 henkilökuntaan kuuluvaa miehistön jäsentä.

Lisätietoja:
Raahen Satama Oy / Kaarlo Heikkinen, p. 044 439 3930 tai kaarlo.heikkinen@raahe.fi