28
kesä

Öljyvahinkoja ennaltaehkäistään

Raahen satamaa on kehitetty määrätietoisesti viimeisen 25 vuoden aikana. Sataman liikennemäärät ovat kasvaneet, ja vuonna 2010 päätökseen saatu syväsatamahanke on mahdollistanut yhä suurempien alusten rantautumisen Raahen satamaan. Samaan aikaan sataman öljyntorjuntavalmiutta on parannettu laiteinvestoinneilla sekä henkilöstön koulutuksilla.

Raahen satamalla on ajantasainen öljyvahinkojen torjuntasuunnitelma, joka vastaa ympäristöministeriön öljyntorjunta-asetusta. Raahen sataman valmius torjua öljyvahinkoja parani entisestään kesäkuussa 2016, kun keväällä tilattu toinen öljyntorjuntakontti saapui satamaan.

wp_20160623_11_55_51_pro_Raahen_Satama_Oy.jpg

Varustekontti pitää sisällään muun muassa erilaisia imeytysaineita ja 600 metriä uutta puomikalustoa. Entuudestaan öljyntorjuntapuomeja on ollut käytössä 300 metriä, joten nyt mahdollinen öljyvahinko voidaan nopeasti rajata liki kilometrin matkalta. Pääperiaate on, että öljyvuodon sattuessa vahinkoalue rajataan puomeilla mahdollisimman nopeasti. Tämän jälkeen merivesi puhdistetaan öljystä pumpuilla sekä imeytysaineilla.

Öljyvahinkojen torjuntaan on kiinnitetty paljon huomiota jo satama-alueiden suunnittelussa ja rakentamisessa. Esimerkiksi laitureissa on paljon kiinnityspisteitä öljypuomeille, jotka mahdollistavat sataman osittaisen sulkemisen ja vahingon rajaamisen. Tällöin sataman toiminta ei halvaannu kokonaan, kun loput laiturit säilyvät käyttökuntoisina. Tarvittaessa satama voidaan sulkea puomeilla kokonaan. Mahdollisia öljyvahinkoja torjutaan Raahen satamassa yhteistyössä SSAB Europe Oy:n ja Jokilaaksojen pelastuslaitoksen kanssa.