marras
2020

Raahen purkutelakkavisiolla hurja potentiaali

Raahen satama-alueelle tavoitellaan huipputason teknologiaosaamista suurten metallikohteiden purkamiseksi uusiokäyttöön.

Paikalle kaavaillaan pilotointilaitosta, jota seuraisi viimeisintä teknologiaa ja menetelmiä hyödyntävä moderni purkutelakka. Vanhojen laivojen lisäksi muita mahdollisia purkukohteita voisivat olla esimerkiksi elinkaarensa päähän tulleet tuulivoimalat.

Hiljattain esitellyn metallirakenteisten kohteiden purkuteknologioiden ja menetelmien kehittämis- ja innovaatioyksikön esiselvityshankkeen loppuraportissa purkutelakkaa edeltävän pilotointiyksikön perustamista puoltaa Raahen poikkeuksellisen vahvan teollisuuskeskittymän lisäksi muun muassa valmiiksi kaavoitettu ja laajan toiminnan mahdollistava satama-alue ja teollisuusraide, sekä kierrätysteräksen kysyntä ja pitkät perinteet yliopistoyhteistyössä alueen yrityksissä.

Alkuvaiheessa olevan projektin selvitystyö jatkuu ja parhaillaan ollaan kasaamassa toimijoiden yhteenliittymää seuraavaa vaihetta varten.

Alla linkki Kalevan artikkeliin aiheesta (maksumuurin takana).

Kalevan juttu (tilaajille)

Lisätietoja voi myös tiedustella:

Harri Tuomikoski
harri.tuomikoski@raahe.fi